Serotonin Spor İle İlişkisi Nedir?

0
256

Serotonin bir beyin kimyasalıdır. Bu kimyasal sinir sitemi boyunca mesajların iletimine yardım eder ve ruh hâli, stres, iştah, uyku düzeni gibi birçok fonksiyonda görevi vardır. Serotonin eksikliği olan insanda, depresif, yorgun, sıkılgan bir ruh hali görülür ve bu durum kişiyi olumsuz etkiler. Serotonin eksikliği yaşamayan bir kişi mutlu, zinde ve diğer insanlara göre daha enerjik olur.

Serotonin ve Depresyon

Serotoninin yüksek çoğunluğu bağırsak hücrelerinde bulunmakta olup, kısaca işlevi bağırsak hareketlerini düzenlemektir. Geri kalanı ise beyindeki sinir hücrelerinde bulunmakta olup, kısaca görevi ruh durumunuza etki etmektir. Serotoninin yüksek seviyede olması gayet iyi bir durum olmakla beraber, pozitif bir ruh hâline etki ederken, düşük seviyeleri ise depresyonla sonuçlanabilir. Bildiğimiz antidepresan ilaçlarının çoğunluğu beyindeki serotonin seviyelerini artırmak için verilmektedir.

Serotonin Eksikliği Yaşamamak İçin Ne Yapabilirim?

Bazı yiyecekleri tüketerek serotonin üretimini artırabilirsiniz. Ayrıca bu besinler, antidepresan etki sağlayarak depresyonla savaşta yardımcı olabilir. Serotonin üretimi için ceviz önemli bir kaynak. Keten tohumu, ay çekirdeği, kabak çekirdeği, susam, yerfıstığı, badem ve kaju fıstığı vücutta serotonini artırmakta rol oynar. Muz, kivi, ananas, erik, greyfurt, mango, avokado serotonin seviyesini koruyan meyveler arasındadır. Kakao yüksek oranda fenilalanin içerdiğinden dolayı serotonin üretimini arttırır. %70 ve üstü kakao içeren bitter çikolatalar tercih edilebilir. Somon, taze ton balığı, kırlangıç balığı, sardalye, uskumru serotoninin mükemmel kaynaklarındandır.

Egzersiz serotinin üretimini tetiklemek için mükemmel bir yoldur.

Yapılan birçok araştırma egzersizin serotonin salgılanmasını artırdığını göstermiştir. Vücudumuzun serotonin salgılaması için saatlerce ve uzun mesafeler bisiklet sürmemize, koşmamıza da gerek yoktur. Günde 30 dakika gibi haftada 3-4 gün egzersiz yaparak, serotonin seviyenizi yükseltebilirsiniz. Eğer egzersize yeni başlayacaksanız, serotininin güçlü etkilerini çok daha hızlı hissedeceğiniz aşikârdır.

Yürümek, koşmak, bisiklet sürmek ve yüzmek gibi aerobik egzersizler serotonin seviyesini artırmada en etkili olanlar arasındadır. Koşucuların, yarışın sonuna doğru hissettikleri coşku, finişi geçtiklerinde ki mutluluk hali, koşu süresince salgılanan serotonin hormonlarının etkilerini çok iyi bir şekilde göstermektedir. Bunun yanı sıra ağırlık kaldırma, yoga, pilates gibi sporlar güçlenmek, esneklik kazanmak açısından oldukça faydalı olduğu gibi serotonin etkilerini olumlu yönde destekleyerek, ruh halini iyileştirmek için mükemmeldir.

Yazar: Soner Yenimol (Macerakolik)

Spor ile ilgili Yazı ve her türlü detaylı bilgilerden haberdar olmak için takipte kalın.

CEVAP VER

Please enter your comment!
Please enter your name here