Panik Atak Aslında Bir Alışkanlık Mı?

0
691

Hayatta kalmak adına tehlikeli zamanlarda panik yaparak bizi kurtaracak çözümlere ulaşacağımız beynimizde yer etmiş. Bu yüzden herhangi bir tehlikeli durumda kaygılanmamız ve panik yapmamız gerektiğini “hatırlayarak” ya durumdan kaçıyoruz ya da durumun üstüne gidiyoruz.
Fakat bu “hatırlama” bir telefon numarasını ya da bir ismi hatırlamaya benzemiyor. Bu hatırlama süreci daha çok güzel bir şarkı dinlediğinizde tüylerinizin diken diken olması gibi duygusal ve içgüdüsel bir süreç.

Düzensiz, Bilinçaltı Çağrışımları
Bu hatırlama sürecinin özelliği bilinçaltımızın ön planda olmasıdır. Bilinçaltımız panik yapacağımız durumlarda otomatik olarak devreye girer. Mesela; diyelim ki arabada bir panik atak krizi geçirdiniz. Ertesi gün araba yerine bir otobüse veya trene bindiğinizde kaygı hissedebilirsiniz; çünkü durumlar birbirine benzediği zaman bilinçaltımız otomatik olarak çağrışım yapmakta.
Başka bir örnek verelim; birinin gittiği yaz tatilinde denize girerken kayalıklardan ayağının kaydığını ve düştüğünü farz edelim. Bu hemen hemen hepimizin başına gelse çok fazla etkilenebileceğimiz, gerçekten korkunç bir olay. Bu durumdan sağ kurtulan bu kişi bir başka gün, denizin olmadığı çok farklı bir yerde, kayalık bir yerle karşılaştığında farkında olmadan panik yapacaktır. Çünkü kayalıklar, kişi kesin olarak o yerin farklı bir yer olduğunu bildiği halde, direkt olarak onun yaşadığı kötü anı ile çağrışım yapacaktır.

Bu örnekler bize kaygı bozuklukları ve panik atakların tedavisi ile ilgili ciddi ipuçları vermekte:

• Tedavi sürecinde bilinçaltımıza odaklanmamız gerek.
• Paniklemek ve kaygılanmak normal tepkiler iken bu tepkiler gereksiz bir alışkanlık haline dönüşebilir. Amaç alışkanlık haline gelmesini önlemektir.
• Kaygı bozuklukları ve panik atak her ne kadar size ortada biyolojik bir problem var gibi düşündürse de çoğu zaman problem biyolojik, vücut metabolizmanız ile ilgili değildir.
• Psikolojide yoğun olarak kullanılan birçok teknik sayesinde panik yaptığınız bir olaydan sonra karşılaştığınız benzer olaylarda sakinliğinizi nasıl koruyacağınızı öğrenebilirsiniz.

CEVAP VER

Please enter your comment!
Please enter your name here